Російські ЗМІ вперше відзвітували про іноземне фінансування

Роскомнагляд 22 квітня вперше опублікував список російських ЗМІ, які отримали фінансування з-за кордону. У перелік потрапили 28 видавців, в тому числі ЗАТ «Бізнес Ньюс Медіа» (видавець газети «Ведомости»), АТ «Коммерсантъ», ЗАТ «Видавничий дім «Бурда», ЗАТ «ІД «Нова газета» та інші.
Повний список опублікований на сайті Роскомнагляду.

Повідомляти наглядове відомство про іноземне фінансування ЗМІ зобов’язані в межах поправок в закон «ПРО ЗМІ», що вступили в силу 1 лютого 2016 року, які обмежують участь іноземних акціонерів у капіталі російських ЗМІ часткою в 20%.

Згідно ст. 19.2 закону «ПРО ЗМІ», редакція, мовник або видавець зобов’язані розкривати кошти, отримані від іноземної держави, міжнародної організації, іноземної організації, яка по російському законодавству виконує функції іноземного агента, або ж російської організації, учасниками та (або) засновниками якої є зазначені особи.

Вимога не відноситься до ситуацій, коли ЗМІ отримує гроші від засновника, розповсюдження реклами продукції або самого ЗМІ, а також до випадків, коли розмір іноземного фінансування становить менш як 15 тис. руб.

Саме по собі попадання в перелік не тягне для ЗМІ ніяких наслідків, уточнює прес-секретар Роскомнагляду Вадим Ампелонский. У разі невиконання вимог закону ЗМІ загрожує штраф за словами Ампелонского, він може бути або дорівнює отриманому іноземного фінансування, або вдвічі перевищувати його.

Роскомнагляд може ініціювати перевірку ЗМІ на предмет іноземного фінансування або в рамках планового контролю, або за повідомленням відповідних органів влади.

Першим з видавців потрапляння в список Роскомнагляду пояснило ЗАТ «Бізнес Ньюс Медіа».

«Ведомости» не отримують грантів і відзвітували про іноземне фінансування в частині конференційного бізнесу: участь у конференціях, організованих виданням, можуть купувати закордонні компанії, йдеться в повідомленні в групі газети в соцмережі Facebook.
Закон про іноземне фінансування ЗМІ сформульований невиразно і враховує не всі бізнес-моделі, наголошується в повідомленні.

З 1 лютого 2016 року іноземним компаніям і громадянам заборонено володіти більш ніж 20-відсотковими частками в російських ЗМІ. Відповідні поправки в закон «ПРО ЗМІ» були прийняті восени 2014 року.

Нові норми призвели до масштабного переділу власності на ринку ЗМІ та догляду з Росії ряду великих міжнародних видавців — фінської Sanoma, німецької Axel Springer, американських Dow Jones і FT Group.

Інші іноземні акціонери російських ЗМІ або скоротили свої частки в російських ЗМІ, або перереєстрували права власності в російській юрисдикції.

Роскомнагляд отримав близько 2,7 тис. повідомлень від ЗМІ про приведення структури володіння бізнесу відповідно до поправок у закон, що обмежує частку іноземного капіталу на рівні 20%, розповідав 19 квітня в ході розширеного засідання колегії відомства його керівник Олександр Жаров.